Pre 50 godina: Bosch je napravio elektronski upravljano ubrizgavanje benzina

 
 
 

Kontakti


Kristina Šperanda Ferenc
Telefon: +385 1 295-80-47

 

08-11-2017 | Srbija | Vesti o proizvodima

  • 1967. godine Bosh je predstavio elektronski sistem ubrizgavanja benzina
  • Manja potrošnja i više snage su na početku koštali dodatnih 10 odsto
  • Džetronik ubrizgavanje je podiglo poverenje u automobilsku elektroniku
  • Saznajte više o Džetronik sistemu na: WEB specijal

Gerlingen, Nemačka – Bio je to projekat u najvećoj tajnosti. Nijedan kupac u automobilskoj industriji nije mogao da sazna bilo šta o revolucionarnoj tehnologiji na kojoj su Bosch inženjeri radili. Kada su zaposleni kompanije Bosch kupili prvo test vozilo 1959. godine, odlučeno je da to bude regularno vozilo kompanije. Zapravo, to vozilo je prepravljeno da bude test vozilo za najtajniji projekat: elektronski upravljano ubrizgavanje benzina. Svaki put pre nego što je vozilo servisirano, a na osnovu izjave inženjera Hajnriha Knapa, na vozilo je vraćan originalni karburator kako proizvođači automobila ne bi posumnjali na čemu Bosch radi.

Herman Šol je imao vodeću ulogu u razvoju elektronskog sistema ubrizgavanja benzina od 1962. godine. Sada počasni predsednik Bosch Grupe, Šol se priseća: „Kada smo predstavili sistem 1964. godine, naš kupac Volkswagen je prvobitno bio skeptičan, kao i ostali proizvođači automobila, kad smo pokušali da ih uverimo u vrednost našeg inovativnog sistema ubrizgavanja“. Kada su inženjeri počeli sa radom, postojalo je samo jedno test vozilo, i kupci su dali kompaniji Bosch samo dve godine kako bi pripremili sistem za proizvodnju. Sistem je bio daleko ispred svog vremena i u tom trenutku, nijedan sličan sistem nije bio u serijskoj proizvodnji. Kako se Šol priseća, „proizvođači su morali da prihvate određeni rizik“.

Bolje performanse, manja potrošnja – dva izuzetno jaka argumenta

14. septembra 1967. godine, Bosch je predstavio elektronski upravljani „Džetronik“ na Međunarodnom autosalon (IAA) u Frankfurtu. Iste godine sistem je predstavljen na tržištu Severne Amerike, za nove modele Volkswagena. Novi, oštriji zakoni o emisiji štetnih gasova su zahtevali ovakav novi tip vozila. U Evropi, Džetronik nije bio dostupan 1968. gde je bio skuplji za 10 odsto.

Na početku, veoma mali broj kupaca je poručilo automobil sa ovom tehnologijom. Međutim, proizvođači automobila su primetili dve ključne prednosti Džetronik sistema – manja potrošnja benzina i potencijal za povećanje performansi motora. Ovo je dovelo do toga da BMW, Citroen, Jaguar, Lancia, Mercedes-Benz, Opel, Renault, Saab i Volvo primenjuju ovu tehnologiju kompanije Bosch u svojim najskupljim modelima od 1969. godine na dalje.

Na kraju, elektronika je pobedila u pripremi smeše vazduh-gorivo – samo elektronika je mogla da postigne značajno smanjenje potrošnje i emisije štetnih gasova. Ova inovativna tehnologija je pripremila teren za nove standarde, u kojima je Bosch iznova učestvovao. Bilo da je reč o ABS, TravelPilot i ESP sistemima, sistemima vazdušnih jastuka ili autonomnosti i umreženosti automobila budućnosti, poverenje ljudi u elektroniku ne bi bilo na toliko zavidnom nivou bez pionirskog posla Džetronik sistema, i mnogi današnji elektronski sistemi u automobilskoj industriji bi bili samo pusti snovi.

Grupa Bosch je vodeći dobavljač tehnologija i usluga. Zapošljava oko 390.000 saradnika širom sveta (od 31. decembra 2016. godine). Kompanija je ostvarila promet od 73,1 milijardi evra u 2016. godini. Delatnost kompanije podeljena je u četiri poslovna sektora: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, i Energy and Building Technology. Bosch kao jedna od vodećih kompanija za Internet stvari nudi inovativna rešenja za pametne domove, pametne gradove, povezanu mobilnost i povezanu industriju. Bosch primenjuje svoju stručnost u tehnologiji senzora, softveru i uslugama, kao i sopstvenom oblaku za internet stvari da bi svojim korisnicima iz jednog izvora pružao povezana rešenja iz više domena. Strateški cilj Bosch grupe je da otkriva tehnologije za povezan život i da poboljšava kvalitet života inovativnim i inspirativnim proizvodima i uslugama. Ukratko, Bosch stvara tehnologiju koja je "Tehnologija za život". Grupa Bosch sastoji se od firme Robert Bosch GmbH i oko 440 filijala i regionalnih društava u oko 60 zemalja. Ako tu ubrojimo i prodajne i servisne partnere, Bosch globalna mreža proizvodnje, inženjeringa i prodaje pokriva skoro sve zemlje na svetu. Osnova za budući rast kompanije je njena inovativnost. Bosch zapošljava otprilike 59.000 saradnika u sektoru za istraživanje i razvoj na više od 120 lokacija širom sveta.

Firmu je 1886. u Štutgartu osnovao Robert Bosch (1861-1942) kao „Radionicu za preciznu mehaniku i elektroniku". Zahvaljujući posebnoj strukturi vlasništva firme Robert Bosch GmbH, koja joj obezbeđuje preduzetničku slobodu, kompanija može da planira dugoročno i da investira u značajne projekte za budućnost. Ukupno 92% udela u firmi Robert Bosch GmbH u vlasništvu je fondacije Robert Bosch Stiftung GmbH. Većinsko pravo glasa ima industrijsko povereničko društvo Robert Bosch Industrietreuhand KG koje izvršava sve preduzetničke funkcije. Ostatak poslovnog udela je u vlasništvu porodice Bosch i društva Robert Bosch GmbH.

Dodatne informacije se mogu dobiti na adresi:

www.bosch.com

www.bosch-press.com

twitter.com/BoschPresse