Pređi na glavni sadržaj
Bosch u Srbiji
Vesti

Poslovna 2023. godina: Bosch je povećao prodaju i rezultate uprkos izazovima

Slaba ekonomska situacija povećava pritisak na troškove – postizanje ciljane marže je odloženo

apk
  • Ukupan prihod nakon usaglašavanja kursnih razlika porastao je osam procenata na 91,6 milijardi evra / EBIT marža iz poslovanja porasla je na pet procenata.
  • Fokusirano upravljanje portfolijom jača strateški pravac.
  • Poslovni sektor mobilnosti je integrisan od januara 2024. godine.
  • Stefan Hartung: „Uprkos izazovima u 2023. godini, nastavljamo da proaktivno ulažemo u tehnologije koje će oblikovati budućnost, posebno one koje se odnose na klimatske akcije.“
  • Markus Foršner: „Izazovi ostaju, zbog čega pomeramo rokove za postizanje ciljane marže. Moramo da nastavimo sa balansiranjem efikasnog korišćenja kapitalnih resursa i naše profitabilnosti, kako bismo finansirali budući rast.“

Štutgart, Nemačka – Bosch grupa je ispunila svoja očekivanja uprkos izazovima u 2023. godini: prema preliminarnim podacima, dobavljač tehnologije i usluga ostvario je prodaju od 91,6 milijardi evra i tako porastao za 8 procenata nakon prilagođavanja efektima kursnih razlika (nominalni rast od 4 procenta). EBIT marža iz poslovanja dostigla je 5 procenata, što je blago poboljšanje u odnosu na prethodnu godinu (4,3 procenta), i time ispunila očekivanja. „Za Bosch, 2023. je bila teža nego što se očekivalo. Kroz vrhunski napor, uspeli smo da povećamo našu prodaju i poboljšamo našu maržu. Napredovali smo uprkos izazovima“, rekao je dr Stefan Hartung, predsednik upravnog odbora Robert Bosch GmbH, na predstavljanju preliminarnih poslovnih rezultata kompanije. „S obzirom na teške uslove, ovo je impresivan uspeh naših saradnika. Godine koje su pred nama zahtevaće mnogo od svih nas.”

U protekloj poslovnoj godini, Bosch je bio u mogućnosti da dodatno proširi svoje oblasti poslovanja, unapredi transformaciju poslovanja sektora mobilnosti i ojača konkurentnost svih poslovnih oblasti. „Nastavljamo da proaktivno ulažemo u tehnologije koje će oblikovati budućnost – posebno u tehnologije vezane za klimatske akcije. Međutim, vidimo kašnjenje u prodoru takvih tehnologija na tržište, a impuls sa tržišta je usporen. Moramo da se prilagodimo situaciji u slučaju smanjenih porudžbina i naporno radimo na našoj konkurentnosti – to je jedini način na koji možemo da finansiramo naš budući rast.” S obzirom na ove okolnosti, Bosch očekuje da će biti potrebe za prilagođavanjem u nekoliko oblasti, kao što je sektor mobilnosti, a nedavno su započeti razgovori o tome sa predstavnicima zaposlenih. Sva potrebna kadrovska prilagođavanja treba da budu što je moguće više društveno prihvatljiva. U skladu sa ugovorom o radu koji je sklopljen sa predstavnicima zaposlenih u leto 2023. za lokacije sektora mobilnosti u Nemačkoj, otpuštanja neće biti razmatrana do kraja 2027. godine. „Promena može da uspe samo kroz socijalno prihvatljivo prilagođavanje i partnerstvo. Takođe smo posvećeni Nemačkoj kao industrijskoj lokaciji i, posebno, kao proizvodnoj lokaciji“, rekao je Hartung. Pored toga, Bosch želi da nastavi da zapošljava u posebno obećavajućim poslovnim oblastima i da ponovo obuči što veći broj zaposlenih kako bi ih premestio iz oblasti koje su u padu u oblasti koje rastu. Do 2030. godine kompanija planira da potroši oko 4 milijarde evra na obuku i prekvalifikaciju, što će zahtevati i spremnost zaposlenih na to.

APK 2023

Klimatska politika: nestabilnost slabi tržišni impuls

Borba protiv klimatskih promena ostaje važna briga za tehnološke kompanije kao što je Bosch i otvara brojne poslovne mogućnosti. Bosch je nedavno predstavio tehnologije i rešenja za održivo korišćenje energije na CES-u, sajmu potrošačke elektronike u SAD. Hartung smatra da trenutne klimatske politike destabilizuju poslovno okruženje za mnoge kompanije. „Kada je primena određenih politika nedosledna, kao što smo nedavno videli sa iznenadnim ukidanjem subvencija za električne automobile u Nemačkoj, nastaju problemi“, rekao je on. „Nekonzistentan pristup ometa dugoročne odluke potrošača o kupovini. Ekonomiji je potrebno više predvidljivosti – koliko god je to moguće.” Istovremeno, Hartung je pokazao razumevanje za donosioce odluka: mnoge vlade u zapadnim zemljama su pod pritiskom štednje i populističkih kritika, dok u isto vreme moraju da štite prosperitet i ublaže globalno zagrevanje.

Strategija rasta: investicije kao podsticaj inovacijama

Čak i u trenutnoj slaboj ekonomskoj situaciji, Bosch napreduje i drži se svojih strateških ciljeva: kompanija ima za cilj da bude jedan od tri najveća dobavljača na ključnim tržištima i da se efikasno pozicionira u svim regionima sveta. „Čak i u vremenima transformacije, naša široka prisutnost u industrijama i regionima pokazuje se neprocenjivim“, rekao je Hartung. „Međutim, to ne isključuje fokusirano upravljanje portfoliom.“ Ovo uključuje odluku da se odeljenje građevinske tehnologije koncentriše na posao integracije sistema i da proda većinu svog poslovanja koje se odnosi na proizvode. Štaviše, Bosch je kupio Climatec 2015. i Paladin Technologies prošle godine kako bi ojačao svoju poziciju na severnoameričkom tržištu vezano za automatizaciju zgrada.

Bosch takođe uspešno proširuje oblasti rasta koje je definisao, kao što je poslovanje sa poluprovodnicima. Svojim ulaganjem u zajedničko evropsko udruženje ESMC i akvizicijom fabrike u Rouzvilu, SAD, Bosch je doneo značajne investicione odluke u 2023. godini. Kompanija ima za cilj dalji rast proizvodnje čipova od silicijum-karbida, ili skraćeno SiC čipova. Ovi poluprovodnici se koriste u energetskoj elektronici električnih automobila i mogu povećati domet vožnje. „Izgradnjom silicijum-karbidnih struktura vertikalno, a ne više na ravnoj ploči, možemo dodatno povećati gustinu snage čipova. Bili smo prvi proizvođač SiC-a koji je primenio ovu tehnologiju, a sa drugom generacijom smo bili u mogućnosti da povećamo performanse za dodatnih 30 procenata 2023. godine“, rekao je Hartung, ukazujući na inovativnu snagu kompanije. „U kompaniji Bosch ulaganja podsticu inovacije.” Počevši od 2026. godine, Bosch planira proizvodnju prvih vertikalno strukturiranih SiC čipova na troškovno isplativim pločicama od 200 milimetara.

APK 2023

Transformacija u industriji mobilnosti: standardizacija za razvoj i promociju elektromobilnosti

Bosch odgovara na transformaciju automobilske industrije najvećom transformacijom svog osnovnog poslovanja u istoriji kompanije – početkom 2024. godine integrisan je poslovni sektor mobilnosti. Jedna od njegovih novih karakteristika je horizontalna odgovornost za tri oblasti od budućeg značaja: softver, poluprovodnike i računare u vozilima. Kako se Bosch kreće ka budućnosti mobilnosti, planira da poboljša način na koji koristi nove i uspostavljene tehnologije kako bi maksimizirao svoje poslovne mogućnosti. Na primer, došlo je do povećanja potražnje za novim redundantnim kočionim sistemima, koji posebno podržavaju automatizovanu i elektrifikovanu vožnju. Hartung izveštava da Bosch ovde ima za cilj godišnji rast od 10 procenata do 2030. „Sve u svemu, mi rastemo dvostruko brže od konkurencije sa našim kočionim sistemima. Takođe održavamo našu prodaju u ESP-u (electronic stability program), iako obim tržišta ovde opada.” Što se tiče elektromobilnosti, Hartung veruje da ima još mnogo toga da se uradi, kao što je otklanjanje nedostatka stanica za punjenje i pristupačnost električnih automobila u Evropi. „Kina je prošle godine uspela da poveća svoj izvoz automobila za 60 odsto, što je dostignuće koje bi trebalo da nas navede na razmišljanje“, rekao je on. „Znamo da naši kineski kupci preferiraju standardizaciju u rešenjima električnih pogonskih agregata – ovo doprinosi ekonomiji obima koju mi u Evropi ne možemo da dozvolimo da propustimo.”

Poslovni razvoj u 2023: snažan rast u mobilnosti, energetici i građevinskoj tehnologiji

U 2023. razvoj prodaje u Bosch poslovnim sektorima pokazao je mešovitu sliku. Sa 56,3 milijarde evra u 2023. godini, sektor mobilnosti je ostao poslovni sektor sa najvećom prodajom. Ostvario je rast od 7 procenata, odnosno 11 procenata prilagođen efektima kursnih razlika. „Naši proizvodi su traženi, kako u tradicionalnim tako i u novim oblastima poslovanja. To nas motiviše da nastavimo sa razvojem sektora, što je zadatak koji će od nas još mnogo zahtevati“, rekao je dr Markus Foršner, član upravnog odbora i glavni finansijski direktor kompanije Robert Bosch GmbH. Poslovni sektor industrijske tehnologije ostvario je prodaju od 7,5 milijardi evra. Ova cifra je 8 procenata veća u odnosu na prethodnu godinu zbog kupovine HidraForce-a; prilagođeno efektima kursnih razlika, ovo predstavlja povećanje od 10 procenata. U poslovnom sektoru robe široke potrošnje, prodaja je iznosila 19,9 milijardi evra. „Izraženo suzdrzavanje potrošača imalo je značajan uticaj na naše poslovanje sa električnim alatima i kućnim aparatima“, rekao je Forschner. Za 7 procenata, prodaja je pala u odnosu na prethodnu godinu; korigovano za efekte kursnih razlika, ovo je bio blagi pad za 1 procenat. Poslovni sektor energetike i građevinske tehnologije zabeležio je snažan rast prodaje od 9 procenata na 7,6 milijardi evra. Nakon prilagođavanja efektima kursnih razlika, ovo povećanje iznosi 11 procenata. „Ovde smo imali koristi ne samo od velike potražnje za energetski efikasnom i obnovljivom tehnologijom grejanja, već i od širenja portfolija nasih usluga u Bosch Global Service Solutions diviziji“, rekao je Foršner.

APK 2023

Poslovni razvoj u 2023 po regionima: najsnažniji rast u Evropi i Severnoj Americi

Regionalni razvoj prodaje je takođe dao mešovitu sliku. „Evropa i Severna Amerika zabeležile su najveći nominalni rast“, ​​rekao je Foršner. U Evropi je prodaja porasla za 6 procenata na 46,8 milijardi evra, što je povećanje od 8 procenata nakon prilagođavanja efektima kursnih razlika. Prodaja u Severnoj Americi porasla je na 15,2 milijarde evra – povećanje od 4 procenta, ili 8 procenata nakon prilagođavanja efektima kursnih razlika. U Južnoj Americi prodaja je iznosila 1,7 milijardi evra, što je 6 procenata manje u odnosu na prethodnu godinu. Međutim, prilagođen efektima kursnih razlika, rast je iznosio 4 procenta. „Slaba brazilska valuta je ovde bila odlučujući faktor“, objasnio je Foršner. Prodaja u Azijsko-pacifičkom regionu blago je porasla za 1 procenat na 27,9 milijardi evra, ili za 9 procenata kada se koriguje za efekte kursnih razlika. „Ove brojke odražavaju slabiji razvoj u nekoliko sektora kineske ekonomije“, rekao je Foršner. „Naš snažan rast u Indiji i Japanu je samo delimično mogao da nadoknadi ovo’’.

Razvoj broja zaposlenih u 2023: zaposlenost na stabilnom nivou

Na dan 31. decembar 2023. godine, Bosch grupa je zapošljavala oko 427.600 ljudi širom sveta. Prema preliminarnim podacima, to je oko 7.600 ljudi, odnosno dva procenta više nego prethodne godine. U Nemačkoj je broj saradnika ostao praktično nepromenjen i iznosi 133.800.

Izgledi za 2024: slab podsticaj rasta od strane globalne ekonomije

Za tekuću godinu, Bosch i dalje očekuje samo umeren globalni ekonomski rast od 2 do 2.5 procenta. „Prema našim procenama, globalna ekonomija neće početi da uzima zamah do 2025. godine“, rekao je Foršner. „Izgledi u svim našim ključnim sektorima su sumorni. U automobilskoj industriji, Bosch očekuje da će nivoi proizvodnje u 2024. biti slični onima iz prethodne godine. Kompanija predviđa da će se ekonomski pad u mašinstvu nastaviti i ne očekuje da će se potražnja za robom široke potrošnje vratiti do 2025. godine. U energetskom sektoru, Bosch veruje da je volja kupaca vezano za kupovinu i dalje prigušena, posebno na ključnom nemačkom tržištu. Razlog za to je neizvesnost među vlasnicima kuća u pogledu budućih propisa vezano za sisteme grejanja. Ni u poslovnoj 2024. kompanija ne računa na podršku tržišta. „Čvrsto držimo na oku našu ciljanu maržu od najmanje 7 procenata, čak i ako moramo da napravimo značajna ulaganja unapred u mlakom ekonomskom okruženju“, rekao je Forschner. U svakom slučaju, Bosch pomera svoj prethodni vremenski okvir za postizanje ciljane marže za jednu do dve godine. Kompanija namerava da dodatno intenzivira svoje napore u smanjenju troškova i povecanju konkurentnosti kako bi uspešno izašla na buduća tržišta. Foršner je dodao: „Težimo ravnoteži između profitabilnosti i efikasnog korišćenja naših kapitalnih resursa s jedne strane, i početnih investicija za budući rast s druge strane.”

Podelite ovo na:

Kontakt za medije

Aleksandra Savić
Korporativne komunikacije

Opšta pitanja o kompaniji Bosch

Više vesti