Pređi na glavni sadržaj
Bosch u Srbiji
Vesti

Bosch se oslanja na svoje snage kao tehnološki lider

Strategija 2030: Koračamo napred uz ambiciozne ciljeve

apk
  • Poslovna 2024. godina: prihod od prodaje iznosio je 90,3 milijarde evra / EBIT marža od poslovanja bila je 3,5 odsto / oko 13 milijardi evra početnih investicija.
  • Izgledi za 2025: osnovna tržišta sa malim podsticajem / Ciljevi: povećanje prihoda od prodaje i EBIT marže, dostizanje nivoa slobodnog novčanog toka iz prethodne godine.
  • Promovisanje tehnološkog napretka, jačanje inovativne snage: Bosch obezbeđuje 250 miliona evra kapitala za startape.
  • Stefan Hartung: „Našom Strategijom 2030 postavljamo ambiciozne ciljeve koji će nam dati orijentaciju u vremenima globalnih turbulencija.“
  • Markus Foršner: „Bosch obezbeđuje finansijsku slobodu tako što rano deluje u neizvesnim vremenima.“

Štutgart i Reningen, Nemačka – Bosch Grupa nastavlja sa ambicioznom Strategijom 2030 kako bi ojačala svoju konkurentsku poziciju, iako je tržišno okruženje prošle godine usporilo rast: sa 90,3 milijarde evra, dobavljač tehnologije i usluga je ostvario 1,4 procenta manje prihoda od prodaje u 2024. godini u odnosu na prethodnu godinu, odnosno 0,5 procenata manje nakon prilagođavanja efektima deviznog kursa. EBIT (dobitak pre kamata i poreza) od poslovanja iznosio je 3,1 milijardu evra (2023: 4,8 milijardi evra); marža EBIT-a od poslovanja bila je 3,5 procenata. Osvrćući se na prezentaciju godišnjih poslovnih rezultata kompanije, Stefan Hartung, predsednik Upravnog odbora kompanije Robert Bosch GmbH, rekao je: „U fiskalnoj 2024. godini postigli smo značajna poboljšanja u pogledu troškova, struktura i portfolija. Držimo se naših ambicioznih ciljeva kako bismo nastavili da rastemo i jačamo našu finansijsku nezavisnost. Naša Strategija 2030 daje nam potrebnu orijentaciju, posebno u vremenima globalnih turbulencija, kako bismo najkasnije za pet godina postali jedan od tri vodeća dobavljača na ključnim tržištima.“

Korporativna strategija se ogleda i u finansijskim ciljevima kompanije: Sa normalnom stopom inflacije između 2 i 3 procenta, Bosch ima cilj da postigne godišnji rast u proseku između 6 i 8 procenata do 2030. godine. U prvom kvartalu 2025. godine, Bosch je povećao prihod od prodaje za 4 procenta i u evrima i prilagođeno efektima kursa. Bosch Grupa i dalje teži da ostvari ciljanu maržu od 7 procenata u 2026. godini. Hartung ovo vidi kao izuzetno izazovan zadatak s obzirom na globalna previranja i, pre svega, znatno jaču konkurenciju iz Azije: „Nastavićemo intenzivno da radimo na troškovima i strukturama i fokusiraćemo se na profitabilne poslovne oblasti.“ Bosch je već najavio strukturna prilagođavanja i smanjenje broja radnih mesta u različitim oblastima, kako bi se ojačala konkurentnost kompanije. Kompanija je u kontaktu sa predstavnicima zaposlenih i poziva ih da brzo postignu dogovor i započnu proces implementacije. „Samo tada ćemo moći da iskoristimo prilike u dinamičnom tržišnom okruženju, uključujući i one koje se iznenada pojave. Više ne možemo sebi priuštiti kašnjenja, jer bi to dodatno oslabilo našu konkurentsku poziciju.’’ Generalno, Bosch pretpostavlja da će broj radnih mesta u kompaniji nastaviti da opada, posebno u Nemačkoj i Evropi.

APK 2024

Podsticaj inovacijama: investicija od 250 miliona evra u startapove

Bosch se oslanja na svoje snage kako bi uspešno izašao iz trenutne transformacije tržišta i tehnologije: „Kao globalni tehnološki lider, potpuno smo posvećeni smelom korišćenju naših snaga, kao što je visok nivo inovativnosti,“ objasnio je Hartung. „To će nam otvoriti brojne mogućnosti u budućnosti, čak i u nepovoljnom okruženju.“ Samo prošle godine, Bosch je registrovao više od 6.700 patenata, što ga čini jednom od 100 najinovativnijih kompanija na svetu, prema analitičarima kompanije Clarivate. Bosch takođe vidi saradnju sa startapima kao glavni podsticaj za rast. Kao jedan od najvećih evropskih investitora korporativnog venture kapitala, Bosch Grupa je najavila novi fond za rizični kapital: podružnica Bosch Ventures obezbeđuje oko 250 miliona evra. „S jedne strane, investicije u startapove promovišu tehnološki napredak u poslovanju i društvu, a s druge strane, ova saradnja koristi i našim divizijama“, kaže predsednik kompanije Bosch, objašnjavajući kontinuirano visok nivo posvećenosti kompanije rizičnom kapitalu. „Inovacije su takođe važan pokretač ekonomskog rasta jedne zemlje.“

Održivost: novi ciljevi za CO2 uprkos globalnim ekonomskim turbulencijama

Što se tiče politike, Bosch, kao i cela industrija, vidi kako se svetski poredak raspada. „Trenutno doživljavamo velike potrese u našem poslovnom okruženju, dok je u globalnoj ekonomiji slobodna trgovina pod ogromnim pritiskom“, rekao je Hartung. U svetlu formiranja nove vlade u Nemačkoj, Hartung je naglasio da novi dugovi nikoga ne oslobađaju obaveze da štedi gde god je to moguće. „Paketi finansijskih mera vredni milijarde moraju da budu investirani isključivo u planirane reforme“, rekao je. Bosch Grupa je istakla svoje uverenje da, uprkos globalnim turbulencijama, akcije u oblasti klime ne smeju da izmaknu iz vida, objavljujući nove ciljeve iz 3 oblasti. Hartung je objasnio da je cilj da se do 2030. godine još više smanje emisije ugljenika van direktne sfere uticaja, kao što su one iz upotrebe proizvoda. Bez obzira na ciljeve rasta, Bosch želi da udvostruči cilj smanjenja CO2 do tada, sa 15 na 30 procenata u poređenju sa 2018. godinom. „Klimatske promene neće nestati samo zato što globalna ekonomija trenutno ima druge izazove sa kojima mora da se suoči“, istakao je Hartung. „Održivost ostaje prioritet za Bosch.“

Fiskalna 2025. godina: mogućnosti za rast uprkos neizvesnostima

S obzirom na nestabilna dešavanja u globalnoj trgovini, Bosch veruje da su izgledi za tekuću godinu puni neizvesnosti. Posledice dodatnih carina i mogući ekonomski efekti evropskih i nemačkih infrastrukturnih investicija takođe otežavaju procenu. Za tekuću godinu, Bosch očekuje skroman rast globalne ekonomije od 2¼ do 2¾ procenta. „Moramo još više da radimo kako bismo održali konkurentne troškove i unapredićemo našu strategiju rasta kroz investicije, inovacije i akvizicije“, rekao je Markus Foršner, član Upravnog odbora i glavni finansijski direktor kompanije Robert Bosch GmbH. „Nastavićemo da proširujemo uspešnu strategiju regionalizacije. Blizina kupcima nam je važna i ostaće važna.“ Ove godine, Bosch cilja na rast prodaje i prihoda između 1 i 3 procenta uprkos činjenici da će poslovno okruženje ostati teško sa slabim osnovnim tržištima. Očekuje se da će se EBIT marža od poslovanja značajno poboljšati u poređenju sa 2024. godinom, čak i ako se očekuje da će na prihod ponovo uticati velika početna ulaganja u tehnologije sa značajem u budućnosti i strukturna prilagođavanja. Prema Foršneru, ako planirana akvizicija delova poslovanja kompanija Johnson Controls i Hitachi bude završena do sredine godine, ukupna prodaja bi u 2025. mogla da bude čak jedan do dva procenta viša. Prva puna konsolidacija uslediće u poslovnoj 2026. godini.

APK 2024

Mobilnost: inovacije u oblasti softvera i vodonika

U poslovnom sektoru mobilnosti, Bosch očekuje da će razvoj u elektromobilnosti, vodoniku i softverski definisanim vozilima biti glavni podsticaj za rast. „Budućnost mobilnosti biće određena softverom – želimo da ostanemo u prvom planu kao partner proizvođačima automobila“, rekao je Hartung. Na sajmu automobila u Šangaju, Bosch je nedavno predstavio čitav niz inovacija, uključujući modularni sistem za asistenciju vozaču u tri varijante – za osnovni, srednji i premijum segment – kao i računarski sistem za kokpit sa funkcijama veštačke inteligencije. U oblasti elektromobilnosti, Bosch ove godine ulazi u proizvodnju sa dodatnih 50 projekata, prvenstveno u Evropi i Kini. „Važna tehnologija budućnosti je vodonični motor“, rekao je Hartung. „Ovaj pogonski sklop ne emituje CO2 lokalno i posebno je pogodan za teške terenske kamione i moćne građevinske i poljoprivredne mašine.“ Na sajmu u Hanoveru, Bosch je premijerno predstavio Hybrion stekove koji čine srce postrojenja za elektrolizu za proizvodnju vodonika. Kompanija očekuje da će ostvariti milijarde dolara prodaje na ovom tržištu do 2030. godine.

Roba široke potrošnje: povezivanje i baterije za veću praktičnost

Bosch očekuje da će novi zahtevi kupaca pružiti važne mogućnosti za rast poslovanja u oblasti robe široke potrošnje, čak i u uslovima usporene ekonomske klime. Kada su u pitanju električni ručni alati, fokus je na proširenju asortimana bežičnih uređaja, uključujući, na primer, bežični hidraulični alat. „Bosch je već značajno povećao broj lansiranja proizvoda u 2024. godini“, rekao je Hartung. „U tekućoj godini planiramo da značajno ubrzamo širenje našeg asortimana električnih alata, lansiranjem oko 90 novih proizvoda.“ Između ostalog, Bosch prihvata novi standard povezivanja za kućne aparate, Matter: ove godine, BSH lansira frižider-zamrzivač koji je prvi kućni aparat koji podržava Matter tehnologiju na tržištu i omogućava brzu, jednostavnu i bezbednu povezanost između proizvođača. „Kako bismo bolje zadovoljili regionalnu potražnju, trenutno pokrećemo našu prvu fabriku kućnih aparata na afričkom kontinentu“, rekao je Hartung. Bosch namerava da u novoj fabrici u Egiptu proizvodi do 350.000 rerni godišnje za kupce u Africi i na Bliskom istoku.

Industrijska tehnologija: softverski podsticaj za proizvodnju

U oblasti industrijske tehnologije, do početka sledeće decenije Bosch očekuje stabilizaciju prihoda od prodaje od oko milijardu evra, samo sa softverom i uslugama zasnovanim na softveru. Jedan korak ka ovom cilju je sveobuhvatan asortiman digitalnih usluga koje pojednostavljuju i ubrzavaju servisiranje i održavanje industrijskih hidrauličnih proizvoda, čime se povećava dostupnost mašina. „Takođe nastavljamo sa softverskim podsticajem u industrijskoj tehnologiji“, rekao je Hartung. „Naši kupci imaju koristi od činjenice da prodajemo od korisnika do korisnika i uključujemo sopstveno iskustvo iz proizvodnje.“ Pored toga, automatizacija proizvodnje za oblasti rasta kao što su proizvodnja baterija, poluprovodnika i robe široke potrošnje postaće dodatni fokus u budućnosti. Takođe, Bosch Rexroth je nedavno na sajmu u Hanoveru predstavio brojne inovacije za energetsku tranziciju - na primer, za elektrifikaciju industrijskih i mobilnih aplikacija.

Energetska i građevinska tehnologija: širenje poslovanja HVAC sistema

U sektoru energetske i građevinske tehnologije, Bosch očekuje da će planirana akvizicija u oblasti grejanja, ventilacije i klimatizacije (HVAC) kompanija Johnson Controls i Hitachi doneti značajan rast. „Želimo da budemo među svetskim liderima u tehnologiji grejanja i klimatizacije“, rekao je Hartung govoreći o akviziciji, koja bi trebalo da bude završena do sredine godine. „Očekujemo snažan rast od akvizicije, posebno u Severnoj Americi i Indiji.“ Rast u oblasti održivog grejanja i procesne toplote takođe će biti podstaknut novim električnim kotlovima, koje je Bosch nedavno predstavio na sajmu industrije ISH. Ove jedinice mogu da rade kao samostalni kondenzacioni kotlovi na gas ili naftu, ili da se kombinuju sa spoljnim uređajem za toplotnu pumpu. Mogu čak biti konvertovane da rade isključivo na struju. U građevinskoj tehnologiji, snažniji fokus kompanije na posao integratora donosi rezultate, dok ranije akvizicije jačaju posao automatizacije. Ključna poluga rasta u svim ovim oblastima je upotreba veštačke inteligencije: na primer, rešenje za detekciju šumskih požara omogućava rano otkrivanje šumskih požara. Dimne gasove detektuju senzori za gas, koji koriste algoritme veštačke inteligencije da bi ih prijavili službama za hitne slučajeve i pružili im informacije koje pruža dron.

APC2024

Poslovna 2024. godina: velike investicije u budućnost, pozitivan slobodan novčani tok

Tokom 2024. godine, Bosch je ostvario pozitivan slobodan novčani tok od 0,9 milijardi evra (2023: 2,2 milijarde evra) i time postigao svoj cilj od 1 odsto prihoda od prodaje uprkos nižoj EBIT marži. „Konzervativna finansijska politika Bosch Grupe obezbeđuje finansijsku fleksibilnost i omogućava nam da pravimo velike akvizicije i značajna ulaganja“, rekao je Foršner. Samo u proteklih pet godina, Grupa je investirala ukupno oko 57 milijardi evra u oblasti od budućeg značaja, kako bi proširila liderstvo u inovacijama. Ulaganja u istraživanje i razvoj iznosili su 7,8 milijardi evra u 2024. godini (2023: 7,3 milijarde evra). Odnos istraživanja i razvoja ostao je na visokom nivou od 8,6 odsto (2023: 8,0 odsto). Kapitalni izdaci su blago opali u odnosu na prethodnu godinu na 5,1 milijardu evra (2023: 5,5 milijardi evra). Likvidnost prema konsolidovanom izveštaju o novčanim tokovima iznosila je 8,2 milijarde evra (2023: 7,4 milijarde evra); koeficijent kapitala od 44,3 procenta (2023: 44,2 procenta) potvrđuje finansijsku stabilnost kompanije Bosch.

Poslovna 2024. godina: razvoj po poslovnim sektorima

Svi poslovni sektori osetili su posledice slabog razvoja na ključnim tržištima. U svetlu globalnog pada proizvodnje vozila, prihod od prodaje u sektoru mobilnosti iznosio je 55,8 milijardi evra, što je 0,7 odsto manje nego prethodne godine – međutim, prilagođeno efektima deviznog kursa, prihod od prodaje porastao je za 0,2 odsto. EBIT marža od poslovanja iznosila je 3,8 odsto (2023: 4,4 odsto). Poslovni sektor industrijske tehnologije ostvario je prodaju od 6,4 milijarde evra, što predstavlja smanjenje od 13 odsto, odnosno 12,5 odsto nakon prilagođavanja efektima deviznog kursa. Ključnu ulogu u tome odigrao je strmiji pad u građevinskom i mašinskom sektoru na glavnim tržištima Evrope, Severne Amerike i Kine. EBIT marža iznosila je 1,2 odsto (2023: 9,1 odsto). Poslovni sektor robe široke potrošnje povećao je prihod od prodaje za 1,6 odsto na 20,3 milijarde evra, što odgovara rastu od 2,9 odsto nakon prilagođavanja deviznim kursevima, a EBIT marža je iznosila 3,5 odsto (2023: 4,5 odsto). U poslovnom sektoru energetske i građevinske tehnologije, prihod od prodaje pao je za 2,7 odsto u odnosu na prethodnu godinu, na 7,5 milijardi evra. Nakon prilagođavanja deviznim kursevima, ovo je ekvivalentno padu od 2,6 odsto. Glavni razlog za to bio je pad tržišta u evropskom sektoru grejanja. EBIT marža je iznosila 4,9 odsto (2023: 9,0 odsto).

Poslovna 2024. godina: razvoj po regionima

Bosch je najoštrije osetio slabost ključnih tržišta u Evropi. Dok su prihodi od prodaje u ovom regionu opadali za 4,9 procenata (4,6 procenata nakon prilagođavanja deviznim kursnim efektima) na 44,5 milijardi evra, kompanija je zabeležila rast u ostalim regionima sveta: u Americi za 4,8 procenata (5,7 procenata nakon prilagođavanja deviznim kursnim efektima) na 17,8 milijardi evra, a u Azijsko-pacifičkom regionu za 0,7 procenata (2,8 procenata nakon prilagođavanja deviznim kursnim efektima) na 28,0 milijardi evra.

Poslovna 2024. godina: razvoj broja zaposlenih

Bosch Grupa je na kraju 2024. godine zapošljavala 417.859 ljudi širom sveta (2023: 429.416). Ukupan broj zaposlenih je opao za 2,7 procenata, odnosno 11.557 zaposlenih manje u odnosu na prethodnu godinu.

APC2024

Podelite ovo na:

Kontakt za medije

Aleksandra Savić
Korporativne komunikacije

Opšta pitanja o kompaniji Bosch

Više vesti