Pređi na glavni sadržaj
Bosch u Srbiji
Priče

Šta sve staje u deceniju karijere – Matejina Bosch priča sa tri kontinenta

Šta sve staje u deceniju karijere – Matejina Bosch priča sa tri kontinenta

Deset godina u našoj kompaniji za kolegu Mateju Milenkovića Inumaru predstavljalo je mnogo više od profesionalnog razvoja – bilo je to putovanje kroz različite industrije, zemlje i timove. Počeo je kao planer u fabrici u Pećincima, brzo postao lider odeljenja, a zatim kroz projekte u SAD, Japanu i Kini zakoračio u svet digitalnih rešenja i automatizacije. Danas u Bosch Digital odeljenju radi kao Solution Manager u oblasti automatizacije poslovnih procesa na našoj beogradskoj lokaciji, a njegov profesionalni put pokazuje koliko karijera može biti raznovrsna kada je prate radoznalost, otvorenost za promene i hrabrost da se krene nepoznatim putem.

Odrastanje između Srbije i Japana

Mateja je odrastao između Srbije i Japana, u porodici u kojoj se svakodnevno govorio japanski jezik. Njegov otac iz Velikog Gradišta i majka iz Tokija upoznali su se u Japanu, a deo detinjstva Mateja je proveo upravo tamo, pohađajući školu i usvajajući vrednosti drugačije kulture. Povratak i nastavak školovanja u Srbiji pokazali su se kao veliki šok: „Dobio sam keca iz srpskog jer sam potpuno zaboravio jezik. Plakao sam godinu dana, svaki dan“, priseća se on. Ipak, iako se vratio u Srbiju, uspeo je da održi vezu sa japanskim jezikom čitajući stripove i knjige na japanskom, čime je negovao i sačuvao pismenost i ljubav prema toj kulturi.

Već pri upisu fakulteta, bio je rastrzan između različitih interesovanja – razmišljao je o fizici, arheologiji, istoriji, ekonomiji, a na kraju je, sistemom eliminacije, izabrao Fakultet organizacionih nauka sa namerom da se bavi informacionim tehnologijama. Međutim, već na prvom predavanju shvatio je da ga ta oblast ne inspiriše dovoljno. U potrazi za nečim što će ga istinski zainteresovati, pažnju mu je privukao smer za kvalitet, kroz koji je otkrio lean menadžment – filozofiju efikasnosti zasnovanu na Tojotinom proizvodnom sistemu. Tema ga je toliko zainteresovala da je samostalno proučavao stručnu literaturu, naručivao knjige iz Japana i napisao diplomski rad koji su profesori ocenili kao vredan objavljivanja. Taj rani susret sa lean principima odredio je dalji pravac njegovog profesionalnog razvoja.

Prva karijerna iskustva i dolazak u Bosch fabriku u Pećincima

Pre dolaska u Bosch, Mateja je prošao kroz raznovrsna radna iskustva – od prakse u Madridu, preko rada u državnoj agenciji i organizacije sajmova u Japanu, do saradnje sa japanskim stručnjacima na unapređenju domaće proizvodnje. Upravo tada je dobio savet od jednog japanskog kolege koji ga je motivisao da pređe iz teorije u praksu i okuša se direktno u proizvodnji. Prijavio se za poziciju u našoj kompaniji i postao Lean (BPS) Planer u fabrici u Pećincima, gde je imao priliku da znanje iz lean menadžmenta primeni u svakodnevnom radu. Samo 11 meseci kasnije, unapređen je u lidera Bosch Production System (BPS) odeljenja.

Mateja Milenkovic
Pećinci - Mateja sa kolegama

Nakon što je postao lider, preuzeo je odgovornost za standardizaciju i unapređenje proizvodnih procesa. Kroz definisane standarde rada, razvoj zaposlenih i sprovođenje lean principa, fokus je bio na povećanju efikasnosti i merenju rezultata kroz KPI-jeve. Na godišnjem nivou realizovali su i do 40 projekata unapređenja u saradnji sa različitim odeljenjima. „Iako sam u tom trenutku bio najmlađi lider odeljenja u celoj diviziji globalno i imao relativno malo rukovodećeg iskustva, uspeo sam da oformim efikasan tim, postavim strukturu i ostvarim konkretne rezultate“, istakao je Mateja.

Dragoceno iskustvo sticao je i kroz posete Bosch fabrikama u Nemačkoj i Kini, a posebno ističe intenzivan tronedeljni trening u Belgiji, baziran na pomenutom Tojotinom modelu sistema proizvodnje tokom kog je sa kolegama uspeo da skrati vreme ciklusa jedne linije sa 20 na 8 sekundi, što je donelo uštede koje se mere u desetinama hiljada evra na godišnjem nivou. Takođe, 2017. godine učestvovao je i na internom inovacionom konkursu Electrical Drives divizije, gde se tražilo osmišljavanje novih proizvoda u okviru postojećih tehnoloških kapaciteta. Zahvaljujući izraženoj kreativnosti, za koju veruje da je nasledio od majke, osmislio je koncept modularnog drona – fleksibilnog uređaja koji se može prilagoditi različitim potrebama korisnika. Njegov detaljan pristup i promišljenost bili su prepoznati, te je ubrzo dobio poziv za radionicu u centralnom inovacionom centru u Reningenu. Tamo se prvi put susreo sa Design Thinking metodologijom i alatima poput User Journey Map, Value Proposition Map i Business Model Canvas, što ga je motivisalo da istraži pozicije koje bi mu unutar kompanije omogućile da nastavi rad u tom pravcu.

Nova pozicija i novi kontinent – rad u Americi

Nakon iskustva u proizvodnji i inovacijama, Mateja prihvata izazovnu poziciju u novom segmentu industrije i postaje Agile Master na projektu u Čikagu. Tamo se priključuje timu koji u tom trenutku već dve godine razvija softver za građevinsku industriju. U saradnji s lokalnim timom i novim Product Owner-om, inicirao je potpuni reset projekta – za samo tri meseca sproveli su korisničko istraživanje, definisali novi pravac i kreirali mockup. Rezultati su prevazišli očekivanja, a novi koncept predstavljen je na građevinskom sajmu u Las Vegasu, gde je izazvao snažno interesovanje i dobio sjajne povratne informacije od Bosch klijenata u SAD-u.

Mateja Milenović
Sjedinjene Američke Države - Mateja sa kolegom u Čikagu

Paralelno sa ovim projektom, vodio je i Agile transformaciju Bosch marketing tima u SAD, kao i stratešku saradnju sa Univerzitetom u Ilinoisu. Studentima je osmislio realan istraživački zadatak: uporednu analizu korisničkog doživljaja Bosch alata i konkurentskih proizvoda. Održao im je Design Thinking trening, usmerio ih ka relevantnim kontaktima, a njihov završni izveštaj interni stejkholderi su ocenili kao ravnopravan radu profesionalnih istraživačkih agencija.

Kao nagradu za uspešnu saradnju i rad u SAD, Mateja je dobio potpisanu patiku Tonija Kukoča, nekadašnjeg saigrača Majkla Džordana u Čikago Bulsima, koju je tadašnji direktor držao kao mali trofej i suvenir u svojoj kancelariji.

Profesionalni povratak u Japan

Pred kraj boravka u SAD, Mateja je dobio priliku da preuzme odgovornost za projekat koji je godinama bio na čekanju – globalna implementacija Bosch web platforme u Japanu. Zadatak je zahtevao osobu koja razume japansku kulturu, komunikaciju i savremene digitalne metodologije. Kao lider projekta, koordinisao je timove iz Štutgarta, Tokija i Šangaja, a iako su očekivanja bila da će projekat potrajati, uspeo je da ga uspešno završi za samo sedam meseci. U tom periodu, putovao je iz Čikaga u Tokio, a zatim iz Srbije nazad u Japan – doslovno obišavši planetu kako bi obezbedio stabilnu saradnju i transparentnu komunikaciju između timova. Organizovao je kick-off radionice, definisao roadmap i postavio temelje za dalje skaliranje, a ceo projekat je unutar kompanije prepoznat kao primer efikasnog vođenja kompleksnih i multikulturalnih digitalnih inicijativa.

Mateja Milenović
Japan - Mateja sa kolegama u jedinom Bosch kafiću na svetu

Novi početak u oblasti automatizacije poslovnih procesa

Po povratku u Evropu, Mateja se pridružuje Power Tools Sales Operations timu, gde je započeo rad u oblasti automatizacije poslovnih procesa. Krenuo je praktično od nule, prolazeći osnovne i napredne treninge za razvoj softverskih botova. Već u ranoj fazi uspeo je da identifikuje repetitivne procese koji zaposlenima oduzimaju mnogo vremena i razvije konkretna automatizovana rešenja. Jedan od ključnih primera bila je automatizacija ažuriranja cena u SAP-u – proces koji se ranije odvijao u više koraka, manuelno. Danas se taj zadatak izvršava jednim klikom, u više od 50 zemalja unutar Power Tools organizacije, čime je elimisan manuelni rad i značajno smanjen operativni rizik.

Iako je kroz karijeru menjao pozicije, timove, pa i kontinente, prilagođavanje mu nikada nije teško padalo jer kako kaže, neizvesnost ga ne plaši, već pokreće. Uvek je birao puteve koji ga vode ka novim znanjima, pa čak i onda kada su delovali neuobičajeno. „Najgore mi je da stagniram - neprijatnije mi je kada stojim u mestu, nego kad se upuštam u nepoznato“, priznao je Mateja.

U karijeri je postigao mnogo – od inovacija i uspešnih internacionalnih projekata, do liderskih pozicija i brojnih priznanja. Ipak, kao najvažniji trenutak ne izdvaja konkretan rezultat, već odnos pun poverenja sa kolegama sa kojima je kroz karijeru sarađivao i ostvario uspehe. Za njega je to suština – jer poverenje i pozitivna energija ostavljaju najsnažniji trag.

Za kraj, svima koji se nalaze na početku svog karijernog puta, Mateja poručuje:

„Karijera nije samo stepenik po stepenik – ponekad ideš levo, ponekad desno. Ne može uvek sve da ide kako si zamislio, ali, ako imaš znatiželju i inicijativu, možeš daleko da stigneš.“

Podelite ovo na:

Kontakt za medije

Aleksandra Savić
Korporativne komunikacije

Opšta pitanja o kompaniji Bosch

Više vesti