Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Ova web stranica koristi kolačiće u svrhe funkcionalnosti, pogodnosti i statistike. Ovo podešavanje možete da podesite u bilo kom trenutku klikom na "Promeni podešavanja". Ako se slažete sa ovakvim korišćenjem kolačića, kliknite na "Da, slažem se."

Istorija kompanije

Počeci 1886-1905.

10 minuta čitanja

Istorija kompanije Bosch počinje mnogim prvim koracima. Korak u nezavisnost, na tržište automobila, na tržišta van Nemačke, i u fabrički pogon serijske proizvodnje.

Crtež krivih usmerenih nagore, čovek (Robert Bosch) hoda preko njih do vrha.

„Borbe“ — počeci

U vreme kada je bio šegrt Robert je imao želju da pokrene svoj posao. Godine 1886, Robert Bosch je otvorio radionicu za preciznu mehaniku i elektrotehniku u Štutgartu. Usponi i padovi su obeležili prve godine, a sredinom 1890-ih stvari su krenule da se razvijaju brzo i nezaustavljivo.

U novembru 1886. godine, Robert Bosch se preselio u svoju prvu radionicu u zapadnom Štutgartu zajedno sa jednim mehaničarom i šegrtom.
U novembru 1886. godine, Robert Bosch se preselio u svoju prvu radionicu u zapadnom Štutgartu zajedno sa jednim mehaničarom i šegrtom.
Da bi klijenti pronašli radionicu u zabačenom delu dvorišta, Bosch je 1980-tih postavio znak kompanije.
Da bi klijenti pronašli radionicu u zabačenom delu dvorišta, Bosch je 1980-tih postavio znak kompanije.

Prvi proizvodi i usluge

Bosch je obavljao sve mehaničke i elektrotehničke poslove koje je dobijao, kao što je instaliranje telefonskih sistema i električnih zvona. Kada je od njega zatraženo da proizvede uređaj sa magnetnim paljenjem za stacionirani motor u skladu sa postojećim dizajnom, on je to poboljšao i utemeljio put ka proizvodnji uređaja sa magnetnim paljenjem.

Bosch je klijentu 1896. godine ponudio da instalira daljinski indikator nivoa vode.
Bosch je klijentu 1896. godine ponudio da instalira daljinski indikator nivoa vode.
Mehanizam za kontakt u daljinskom indikatoru nivoa vode zahtevao je preciznu proizvodnju uređaja za izveštavanje o nivou vode koji je bio udaljen od baze.
Mehanizam za kontakt u daljinskom indikatoru nivoa vode zahtevao je preciznu proizvodnju uređaja za izveštavanje o nivou vode koji je bio udaljen od baze.
Iako se radi o neobičnom proizvodu, tokom prve dve decenije u Boschovim radionicama je proizveden veliki broj pisaćih mašina za slepe.
Iako se radi o neobičnom proizvodu, tokom prve dve decenije u Boschovim radionicama je proizveden veliki broj pisaćih mašina za slepe.
Crtež prikazuje razvoj magnetnog paljenja.

Varnica koja je sve pokrenula — magnetno paljenje

Bosch je počeo da ugrađuje bolje dizajnirane uređaje za magnetno paljenje u automobile od 1897. godine i postao je jedini dobavljač zaista pouzdanog magnetnog paljenja. Godine 1902, razvojni inženjer u kompaniji Bosch, Gottlob Honold, otkrio je još bolje rešenje — visokonaponski uređaj za magnetno paljenje sa svećicom. Ovaj proizvod je otvorio put kompaniji Bosch da postane vodeći svetski dobavljač za automobilsku industriju.

Reprodukcija niskonaponskog uređaja za magnetno paljenje dovela je do toga da Bosch 1887. godine počne da istražuje paljenje mešavine goriva.
Reprodukcija niskonaponskog uređaja za magnetno paljenje dovela je do toga da Bosch 1887. godine počne da istražuje paljenje mešavine goriva.
Magnetno paljenje automobila je prvi put upotrebljeno na de Dion Bouton trotočkašu 1897. godine. Bilo je potrebno izvršiti veliki broj testiranja pre nego što je proizvod počeo savršeno da funkcioniše.
Magnetno paljenje automobila je prvi put upotrebljeno na de Dion Bouton trotočkašu 1897. godine. Bilo je potrebno izvršiti veliki broj testiranja pre nego što je proizvod počeo savršeno da funkcioniše.
Konačan proboj kao dobavljača za automobilsku industriju došao je sa visokonaponskim sistemom magnetnog paljenja koji je Bosch registrovao kao patent 1902. godine.
Konačan proboj kao dobavljača za automobilsku industriju došao je sa visokonaponskim sistemom magnetnog paljenja koji je Bosch registrovao kao patent 1902. godine.
Prvi Boschov visokonaponski sistem za magnetno paljenje, Hdh tipa, sa svećicom (1902. godina)
Prvi Boschov visokonaponski sistem za magnetno paljenje, Hdh tipa, sa svećicom (1902. godina)

Gottlob Honold

Slika: Gottlob Honold (1901. godine)

Glavni inovator sa pravim instinktima

„Kada je Honold završio novi proizvod i poslao ga u proizvodnju, Bosch svet je počeo da se fokusira na gotov proizvod.“

Na taj način je Robert Bosch odao počast svom dugogodišnjem razvojnom inženjeru koji je kod njega počeo da radi kao šegrt. Pored sistema za visokonaponsko magnetno paljenje, on je takođe bio briljantan kreator sistema rasvete, startera i sirena za portfolio Bosch proizvoda — do njegove prerane smrti 1923. godine.

Slika: Gottlob Honold (1901. godine)

Vlasnik kuće – prva fabrika

Bosch je već nekoliko puta menjao lokaciju pre nego što je odlučio da sagradi fabriku. U početku je želeo da iznajmi jedan ili više spratova, ali to nije bio slučaj. Naprotiv — Boschova fabrika sagrađena 1901. godine nastavila je da se širi po okolnim zgradama.

Konstruisana u potpunosti od armiranog betona, prva zgrada fabrike je bila veoma napredna za 1900. godinu, imala je čak i renesansnu fasadu.
Konstruisana u potpunosti od armiranog betona, prva zgrada fabrike je bila veoma napredna za 1900. godinu, imala je čak i renesansnu fasadu.
Neki od Boschovih saradnika okupljeni u dvorištu nove fabrike radi grupnog fotografisanja 1901. godine.
Neki od Boschovih saradnika okupljeni u dvorištu nove fabrike radi grupnog fotografisanja 1901. godine.
Boschovi saradnici ručno postavljaju kalem za paljenje uređaja za magnetno paljenje na C armaturu. 1900.
Boschovi saradnici ručno postavljaju kalem za paljenje uređaja za magnetno paljenje na C armaturu. 1900.
Boschova fabrika se za par godina proširila od jedne fabričke zgrade na čitav kompleks (1905. godina).
Boschova fabrika se za par godina proširila od jedne fabričke zgrade na čitav kompleks (1905. godina).
Crtež istorijskog automobila sa putnicima i ulični znak na kome piše „London“.

Korak napred u svet — prve filijale za prodaju

„…Baza u Velikoj Britaniji…“ — ovo je dugo bila velika želja Roberta Boscha. Godine 1898. je u Londonu, zajedno sa Englezom Fredericom Simmsom, osnovao prvu Bosch kompaniju van Nemačke. Ovo je bio prvi korak do globalnog tržišta. Ubrzo su bile otvorene filijale za prodaju u drugim državama Evrope.

Magnetos Simms Bosch je otvorio prvu filijalu za prodaju u ulici Store u Londonu 1898. godine. Sledeća filijala za prodaju otvorena je naredne godine u Parizu.
Magnetos Simms Bosch je otvorio prvu filijalu za prodaju u ulici Store u Londonu 1898. godine. Sledeća filijala za prodaju otvorena je naredne godine u Parizu.

Magneti iz Pariza — prvi proizvod u inostranstvu

Nakon Ujedinjenog Kraljevstva, Francuska je bila najveće tržište za prodaju automobila u Evropi. Tamo je Bosch počeo da vodi filijalu 1899. godine. Posao u pariskoj filijali teško da je mogao da se odvija bolje nego što jeste, a od 1905. godine mogao je da pokrije potražnju za sistemima magnetnog paljenja proizvedenih u sopstvenoj fabrici nedaleko od Ajfelovog tornja.

Carine i dug transport naveli su Boscha da započne proizvodnju u Parizu 1905. godine.
Carine i dug transport naveli su Boscha da započne proizvodnju u Parizu 1905. godine.

Moto-trka — prva reklama

Krajem veka došlo je do prvih velikih međunarodnih moto-trka — šanse da se dokažu proizvođači i dobavljači u industriji automobila. Belgijanac Camille Jenatzy doveo je Mercedes do pobede u Gordon Bennett kupu u Irskoj 1903. godine — jednim delom zahvaljujući pouzdanom sistemu paljenja kompanije Bosch, koji je izdržao i najteže uslove.

Belgijanac Camille Jenatzy je pobedio na Gordon Bennett kupu u Irskoj 1903. godine Mercedesom koji je bio opremljen sistemom za paljenje kompanije Bosch.
Belgijanac Camille Jenatzy je pobedio na Gordon Bennett kupu u Irskoj 1903. godine Mercedesom koji je bio opremljen sistemom za paljenje kompanije Bosch.
Sa svojom crvenom bradom i kosom, i crvenim prašnjavim kaputom, Jenatzy je postao reklamna ikona. Reklamirao je sisteme za paljenje kompanije Bosch kao „Crveni đavo“ do 1918. godine.
Sa svojom crvenom bradom i kosom, i crvenim prašnjavim kaputom, Jenatzy je postao reklamna ikona. Reklamirao je sisteme za paljenje kompanije Bosch kao „Crveni đavo“ do 1918. godine.