Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Ova web stranica koristi kolačiće u svrhe funkcionalnosti, pogodnosti i statistike. Ovo podešavanje možete da podesite u bilo kom trenutku klikom na "Promeni podešavanja". Ako se slažete sa ovakvim korišćenjem kolačića, kliknite na "Da, slažem se."

Istorija kompanije

Automobili i više od toga 1926–1945.

10 minuta čitanja

Kompanija Bosch je savladala brzake ekonomske krize i diktate nacionalsocijalista inovativnom snagom i izdržljivošću sve dok drugi svetski rat nije predočio neizmerne izazove.

Crtež frizidera, logo kompanije Bosch u prvom planu

Pumpa za ubrizgavanje dizel goriva — druga osovina

Nakon mnogo godina proizvodnje, 1927. godine došlo je do inovacije koja će trajati sve do danas — pumpa za ubrizgavanje dizel goriva. Ovo je bila reakcija kompanije Bosch na dalji razvoj dizel motora, koji za razliku benzinskih motora nisu zahtevali magnetno paljenje. U početku korišćena samo za kamione, prva pumpa za ubrizgavanje dizel goriva za automobile izašla je na tržište 1936. godine.

Pumpa za ubrizgavanje dizel goriva u kamione
Pumpa za ubrizgavanje dizel goriva u kamione
Fabrika Feuerbach ostaje dom za izradu proizvoda dizel tehnologije do danas. Na slici je prikazan saradnik koji buši kućište pumpe, 1935. godina.
Fabrika Feuerbach ostaje dom za izradu proizvoda dizel tehnologije do danas. Na slici je prikazan saradnik koji buši kućište pumpe, 1935. godina.

Luk sa više žica — nove poslovne linije

Velika kriza u nemačkoj automobilskoj industriji dovela je kompaniju Bosch do ponovnog razmišljanja o svom asortimanu proizvoda iz 1926. godine. To je bila inspiracija za kombinaciju strategija koje su se u prošlosti pokazale uspešno — poboljšanje i razvoj proizvoda do faze serijske proizvodnje, kao i razvoj elektronskih alata i termotehnike zajedno sa potpuno novim proizvodima, kao što su radio i televizijska tehnologija.

Frižider kompanije Bosch, lansiran 1933. godine, trebalo je da bude toliko pristupačan da ga je moglo kupiti svako domaćinstvo.
Frižider kompanije Bosch, lansiran 1933. godine, trebalo je da bude toliko pristupačan da ga je moglo kupiti svako domaćinstvo.
Muzika tokom putovanja više nije bila nedostižna sada kada su inženjeri kompanija Bosch i Blaupunkt kupili Evropu prvom serijskom proizvodnjom radio uređaja za automobile 1932. godine.
Muzika tokom putovanja više nije bila nedostižna sada kada su inženjeri kompanija Bosch i Blaupunkt kupili Evropu prvom serijskom proizvodnjom radio uređaja za automobile 1932. godine.
Kompanija Bosch je osnovala sadašnju diviziju 1932. godine kupovinom odseka za termotehniku kompanije Hugo Junkers.
Kompanija Bosch je osnovala sadašnju diviziju 1932. godine kupovinom odseka za termotehniku kompanije Hugo Junkers.

Električni alati

Bušilica kompanije Bosch u upotrebi (1936. godina)

Mašinice za kosu i bušilice

Inženjer kompanije Bosch, Hermann Steinhart, 1927. godine se u svojoj radionici za testiranje susreo sa uređajem koji ga je odmah fascinirao. Uređaj „Forfex“ je imao integrisan motor u ručici. To je otvorilo veliki broj mogućnosti. Steinhartovo odeljenje je prvobitno pustilo Forfex u serijsku proizvodnju pre razvoja koncepta za kreiranje prvih bušilica narednih godina. Tim je kao pogone za testiranje koristio fabrike za proizvodnju kompanije Bosch.

Slika: Bušilica kompanije Bosch u upotrebi (1936. godina)

Izvrsnost alijanse — proizvodnja sa jakim partnerom

Skoro deset godina nakon završetka rata, prodaja u inostranstvu je porasla za samo 34 procenta. Visoki troškovi transporta i carinske barijere naveli su kompaniju Bosch da isproba alternativu. U Francuskoj, Ujedinjenom Kraljevstvu i Italiji, kompanija je tražila partnere za lokalnu proizvodnju, dok su partnerske kompanije u Australiji i Japanu proizvodile proizvode pod licencom kompanije Bosch. Do 1932. godine, prodaja u inostranstvu je porasla na 55 procenata.

Godine 1931., Bosch je osnovao zajedničko preduzeće sa lokalnim dobavljačem automobila C.A. Vandervell je osnova za proizvodnju u Londonu za tržište Ujedinjenog Kraljevstva.
Godine 1931., Bosch je osnovao zajedničko preduzeće sa lokalnim dobavljačem automobila C.A. Vandervell je osnova za proizvodnju u Londonu za tržište Ujedinjenog Kraljevstva.
Menadžer kompanije Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. u Melburnu, August Hoette, takođe je započeo proizvodnju svećica u Australiji pod licencom kompanije Bosch.
Menadžer kompanije Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. u Melburnu, August Hoette, takođe je započeo proizvodnju svećica u Australiji pod licencom kompanije Bosch.

FESE

FESE prijemnik za kućnu televiziju (1938. godina)

Revolucionarna tehnologija

Zajedno sa škotskim revolucionarom televizije John Logie Bairdom i kompanijama Zeiss Ikon i Loewe, kompanija Bosch je osnovala Fernseh AG (FESE) 1929. godine. Godine istraživanja su konačno dovele do velikog uspeha. Fondacija FESE je isporučila prve elektronske uređaje za snimanje Olimpijskim igrama u Berlinu 1936. godine, a iste godine je prezentovala prve prijemnike za kućnu televiziju. Tokom rata, fondacija FESE je prekomandovana u vojne svrhe kako bi razvila bombu sa ugrađenom kamerom kojom može da se upravlja daljinski preko televizijske slike. Kraj rata je zaustavio ovaj projekat tokom faze testiranja.

Slika: prijemnik za kućnu televiziju (1938. godina)

Crtež radnika za mašinom.

Ubrizgavanja benzina za motore aviona i tehnologija televizije

Kada su nacionalisti zauzeli vlast, i za kompaniju Bosch je to predstavljalo velike izazove. Režim je naložio istraživanje i razvoj tehnologije za ubrizgavanje benzina u avionske motore i pokrenuo je izgradnju novih postrojenja. Tehnologija televizije je delom postala fokus vojnog interesa. Prodaja kompanije u inostranstvu pala je za devet procenata 1939. godine.

Iako su nacionalisti vodili politiku ekonomije, kompanija Bosch je nastavila sa prodajom proizvoda širom sveta, kao što je Tianjin u Kini, što je prikazano na slici (1938. godina).
Iako su nacionalisti vodili politiku ekonomije, kompanija Bosch je nastavila sa prodajom proizvoda širom sveta, kao što je Tianjin u Kini, što je prikazano na slici (1938. godina).
Pumpa za ubrizgavanje benzina kompanije Bosch na motoru aviona (1941. godina)
Pumpa za ubrizgavanje benzina kompanije Bosch na motoru aviona (1941. godina)

Naoružanje i prisilni rad

Sa početkom Drugog svetskog rata, kompanija Bosch je ponovo prebačena na vojnu proizvodnju. Vojska je bila tako snažno motorizovana da je automobilskim aktivnostima kompanije dozvoljeno da nastave. Kao što je to slučaj u čitavoj nemačkoj industriji, saradnike koji su pozvani u vojnu akciju zamenili su prisilni radnici sa okupiranih teritorija, od kojih su neki bili prisiljeni da žive i rade u nehumanim uslovima.

Obrada sirovina za proizvodnju otpočela je u fabrici metala Feuerbach 1909. godine. Na ovoj slici su prikazani saradnici kako liju lake metale 1942. godine.
Obrada sirovina za proizvodnju otpočela je u fabrici metala Feuerbach 1909. godine. Na ovoj slici su prikazani saradnici kako liju lake metale 1942. godine.
Žene proizvode kaleme za paljenje u fabrici u Štutgartu (1944. godina)
Žene proizvode kaleme za paljenje u fabrici u Štutgartu (1944. godina)

Otpor i zaštita Jevreja

S druge strane, menadžment kompanije Bosch aktivno je podržavao otpor režimu nacionalista. U samom centru bio je Carl Friedrich Goerdeler koji je imenovan za savetnika kompanije. Proterani Jevreji su takođe bili angažovani kako bih ih spasili od deportacije u koncentracione logore ili su dobijali finansijsku pomoć kako bi im pomogli da emigriraju.

Godine 1970., izraelski ambasador Idan Avner (u sredini) odao je počast menadžeru kompanije Bosch Hansu Walzu (levo) titulom „Pravednik među narodima“ u ime izraelskog memorijala Yad Vashem za napore u pomoći proteranim Jevrejima tokom nacističkog perioda.
Godine 1970., izraelski ambasador Idan Avner (u sredini) odao je počast menadžeru kompanije Bosch Hansu Walzu (levo) titulom „Pravednik među narodima“ u ime izraelskog memorijala Yad Vashem za napore u pomoći proteranim Jevrejima tokom nacističkog perioda.

Kraj

Tokom rata, alijansa je više puta bombardovala fabrike kompanije Bosch. Robert Bosch nije doživeo da bude svedok tome kako su neki delovi njegovih fabrika sravnati sa zemljom, pošto je preminuo 1942. godine. Ostavio je jasne instrukcije svojim naslednicima o tome kako treba da vode fabriku koja nosi njegovo ime.

Veliki delovi fabrike metala Feuerbach uništeni su tokom vazdušnih napada 1944. godine. Proizvodnja je korak po korak preseljena u ruralna područja.
Veliki delovi fabrike metala Feuerbach uništeni su tokom vazdušnih napada 1944. godine. Proizvodnja je korak po korak preseljena u ruralna područja.
Stravičnim bombaškim napadom septembra 1944. srušena je simbolična kula fabrike kompanije Bosch.
Stravičnim bombaškim napadom septembra 1944. srušena je simbolična kula fabrike kompanije Bosch.