Pređi na glavni sadržaj
Bosch u Srbiji
Istorija kompanije

Rekonstrukcija 1946–1959.

Teško oštećenje kule u prvoj fabrici kompanije Bosch u Štutgartu (1945. godina)

Nakon završetka Drugog svetskog rata, veliki delovi proizvodnih kapaciteta ležali su u ruševinama. Naradne dve decenije u kompaniji bile su posvećene rekonstrukciji, ali i osvajanju novih poslovnih linija.

Crtež majstora koji radi na zgradi.

Stanje nakon rata - početak rekonstrukcije

Do 1945. godine, više od 50 procenata fabrika kompanije Bosch u Nemačkoj bilo je uništeno bombama alijanse. Ključna uloga kao dobavljača vojnih vozila za vreme rata učinilo je da kompanija Bosch postane strateška meta. Nakon toga, kompanija je morala da raščisti, izgradi i stvori posao za svoje saradnike.

Neka razaranja ostala su vidljiva dugo nakon završetka rata. Teško oštećenje kule u prvoj fabrici kompanije Bosch u Štutgartu (1945. godina)
Neka razaranja ostala su vidljiva dugo nakon završetka rata. Teško oštećenje kule u prvoj fabrici kompanije Bosch u Štutgartu (1945. godina)
Godinu data nakon završetka rata, rekonstrukcija je bila jasno vidljiva na većini uništenih fabrika u Štutgartu. (1946)
Godinu data nakon završetka rata, rekonstrukcija je bila jasno vidljiva na većini uništenih fabrika u Štutgartu. (1946)
Kontrola kvaliteta svećica u fabrici u Bambergu (1950. godina). Tradicionalni proizvodi koje je proizvela kompanija Bosch 1902. godine bili su jedni od predvodnika ekonomskog rasta nakon 1945. godine.
Kontrola kvaliteta svećica u fabrici u Bambergu (1950. godina). Tradicionalni proizvodi koje je proizvela kompanija Bosch 1902. godine bili su jedni od predvodnika ekonomskog rasta nakon 1945. godine.
Kompanija Bosch slavi milionitu pumpu za ubrizgavanje dizel goriva u foajeu Feuerbach fabrike (1950. godina). Tu je ovaj uspešan proizvod prvi put proizveden 1927. godine.
Kompanija Bosch slavi milionitu pumpu za ubrizgavanje dizel goriva u foajeu Feuerbach fabrike (1950. godina). Tu je ovaj uspešan proizvod prvi put proizveden 1927. godine.
/

Svećice za automobile i lonci za kuvanje — preživljavanje posleratnog perioda

Da bi mogla ponovo da zaposli saradnike i isplati zarade, kompanija Bosch započela je proizvodnju posuđa za kuvanje od čeličnih kaciga, ručnih kolica i kišobrana pronađenim u ruševinama fabrike. Saradnici su mogli da koriste te proizvode ili da trguju njima za druge bitne potrepštine. Prvi kompleksniji proizvodi bile su svećice — za vojna vozila alijanse.

Kada su ovde svetlosni indikatori ušli u proizvodnju 1949. godine bili su potpuna novina. Zamenili su indikatore pravca za automoblie koje je kompanija Bosch počela da proizvodi 1927. godine. (1950)
Kada su ovde svetlosni indikatori ušli u proizvodnju 1949. godine bili su potpuna novina. Zamenili su indikatore pravca za automoblie koje je kompanija Bosch počela da proizvodi 1927. godine. (1950)
Nakon završetka rata, kompanija Bosch je prebacila fokus na stare prednosti — istraživanje i razvoj kao i na inovacije svojih proizvoda. Istraživači kompanije Bosch počeli su sa razvojem elektronskog mikroskopa 1948. godine radi svojih istraživanja. (1950)
Nakon završetka rata, kompanija Bosch je prebacila fokus na stare prednosti — istraživanje i razvoj kao i na inovacije svojih proizvoda. Istraživači kompanije Bosch počeli su sa razvojem elektronskog mikroskopa 1948. godine radi svojih istraživanja. (1950)
Kvalitet je uvek bio ključni kriterijum u kompaniji Bosch. Nasumično testiranje — kao i ovde u proizvodnji sirena — bilo je obavezno. (1950)
Kvalitet je uvek bio ključni kriterijum u kompaniji Bosch. Nasumično testiranje — kao i ovde u proizvodnji sirena — bilo je obavezno. (1950)
/

Izvršilac testamenta Roberta Boscha i predsednik upravnog odbora

Robert Bosch je preminuo 1942. godine. Kompanija je rekonstruisana prema njegovim željama i testamentom posle 1945. godine. Njegov cilj je bilo generisanje profita, kao i kanalisanje dela suficita u dobrotvorne svrhe. Hans Walz vodi kompaniju kao naslednik osnivača do 1963. godine.

U testamentu koji je napisao četiri godine pre smrti 1942. godine, Robert Bosch poziva na snažan dalji razvoj kompanije. Nije dao određene instrukcije, već je umesto toga postavio orijentacione tačke kako bi pomogao svojim izvršiocima da upravljaju kompanijom, kao što je prikazano na slici. (1954)
U testamentu koji je napisao četiri godine pre smrti 1942. godine, Robert Bosch poziva na snažan dalji razvoj kompanije. Nije dao određene instrukcije, već je umesto toga postavio orijentacione tačke kako bi pomogao svojim izvršiocima da upravljaju kompanijom, kao što je prikazano na slici. (1954)
Hans Walz je nasledio Roberta Boscha kao vođa kompanije (1953. godina).
Hans Walz je nasledio Roberta Boscha kao vođa kompanije (1953. godina).
/

Antimonopolski postupci — strah od gubitka svega

Težnje nacionalista ka svetskoj moći bile su ostvarive samo pomoću ekonomski jakih kompanija. Zbog toga je alijansa pokušala da uništi velike kompanije u Nemačkoj, uključujući i Bosch. Međutim, kompanija se organski razvijala, što je značilo da njeni pojedinačni delovi nisu bili samoodrživi. Na kraju, Bosch je ostao skoro netaknut, iako je morao da otkrije svoje patente svim konkurentima.

Kompanija Bosch se okrenula moto-trkama kako bi potpomogla rekonstrukciju poslovanja tokom 1950-ih godina, nakon što je 1937. godine započela sa održavanjem i zamenom rezervnih delova na moto-trkama. Uspešna upotreba tehnologije kompanije Bosch u najtežim uslovima bila je dobra reklama za pouzdanost i izdržljivost.
Kompanija Bosch se okrenula moto-trkama kako bi potpomogla rekonstrukciju poslovanja tokom 1950-ih godina, nakon što je 1937. godine započela sa održavanjem i zamenom rezervnih delova na moto-trkama. Uspešna upotreba tehnologije kompanije Bosch u najtežim uslovima bila je dobra reklama za pouzdanost i izdržljivost.
U sedištu kompanije Bosch Breitscheidstrasse u Štutgartu svetlo je bilo uključeno svake noći (1951. godina). Tu je mesto gde su se kompanija Bosch i alijansa borile za budućnost kompanije u antimonopolskim procesima.
U sedištu kompanije Bosch Breitscheidstrasse u Štutgartu svetlo je bilo uključeno svake noći (1951. godina). Tu je mesto gde su se kompanija Bosch i alijansa borile za budućnost kompanije u antimonopolskim procesima.
/
Crtež stilizovane planete sa znamenitostima poznatih gradova širom sveta.

„Iz celog sveta“ — novi putevi do internacionalne kompanije

Pre nego što je Hitler preuzeo vlast, više od 50 procenata prihoda kompanije Bosch dolazilo je iz inostranstva. Međutim, nakon 1945. godine, prihodi iz inostranstva su pali na nulu, a imovina kompanije u inostranstvu bila je oduzeta. Zahvaljujući dobrim vezama sa dugogodišnjim partnerima i brzom razvoju tržišta u zemljama kao što su Brazil i Indija, razvoj globalne mreže postepeno je pokrenut. Takođe, predviđano je da do 1960. godine, internacionalna prodaja kompanije Bosch ponovo pređe 20 procenata.

Tokom 1950-ih godina, proizvodnja se još uvek uglavnom odvijala u Nemačkoj. Bile su potrebne sofisticirane logistike transporta da bi se proizvodi izvozili širom sveta. Sistem za pakovanje sa transportnom trakom bio je najsavremenija tehnologija u to vreme. (1951)
Tokom 1950-ih godina, proizvodnja se još uvek uglavnom odvijala u Nemačkoj. Bile su potrebne sofisticirane logistike transporta da bi se proizvodi izvozili širom sveta. Sistem za pakovanje sa transportnom trakom bio je najsavremenija tehnologija u to vreme. (1951)
Tokom 1950-ih godina, kompanija Bosch je otvarala fabrike za proizvodnju širom sveta. Kompanija Bosch u Klajtonu u blizini Melburna snabdevala je automobilsku industriju Australije elektronikom, kao što su sistemi za paljenje, brisači vetrobrana, sirene, generatori, starteri i rasveta. (1960)
Tokom 1950-ih godina, kompanija Bosch je otvarala fabrike za proizvodnju širom sveta. Kompanija Bosch u Klajtonu u blizini Melburna snabdevala je automobilsku industriju Australije elektronikom, kao što su sistemi za paljenje, brisači vetrobrana, sirene, generatori, starteri i rasveta. (1960)
Istraživačko vozilo kompanije Bosch u dvorištu flote u Štutgartu opremljeno je velikim brojem različite rasvete i sirenama koje se upotrebljavaju širom sveta. Ono je bilo namenjeno probnim vožnjama u saobraćaju. (1954)
Istraživačko vozilo kompanije Bosch u dvorištu flote u Štutgartu opremljeno je velikim brojem različite rasvete i sirenama koje se upotrebljavaju širom sveta. Ono je bilo namenjeno probnim vožnjama u saobraćaju. (1954)
/

Elegancija do savršenstva — potrošačka tehnologija

Ranih 1950-ih godina, nakon što su teška vremena prošla, kompanija Bosch je donela na tržište proizvode koji odražavaju ekonomsko čudo Nemačke i Evrope i zadovoljavaju zahteve potrošača. Primeri su uključivali kuhinjske uređaje i elektronske bušilice kojima je svako mogao da upravlja sam. Osnovni proizvodi, poput radio uređaja za automobile, prodati su u milionskim količinama.

Među proizvodima lansiranim tokom 1950-ih godina, bile su mašine za pranje veša, kao na naslovnoj strani reklamne brošure iz 1958. godine.
Među proizvodima lansiranim tokom 1950-ih godina, bile su mašine za pranje veša, kao na naslovnoj strani reklamne brošure iz 1958. godine.
Kompanija Bosch je lansirala prvi frižider još 1933. godine, ali su postali stvarno pristupačni tek kada je masovna proizvodnja nakon rata smanjila vreme i troškove proizvodnje. (1958)
Kompanija Bosch je lansirala prvi frižider još 1933. godine, ali su postali stvarno pristupačni tek kada je masovna proizvodnja nakon rata smanjila vreme i troškove proizvodnje. (1958)
/

Kuhinjski aparati kompanije Bosch

Scenario prodaje procesora hrane u filijali za prodaju u Štutgartu (1962. godina)

„Nova era“ pristiže u kuhinju

Procesor hrane kompanije Bosch je imao dva ključna imena prilikom lansiranja. Naziv ovog modela je „Neuzeit“ i smatran je „pomoćnikom domaćicama na selu“. Klijentima u urbanim sredinama obećana je nova era vrhunske tehnologije kućnih aparata koja bi pojednostavila kućne poslove.

Klijenti iz ruralne sredine su apelovali na to da bi im bilo dosta lakše kada bi ova mašina mogla da obrađuje veću količinu hrane. Jedan od razloga bila je rasprostranjenost domaćinstava sa velikim brojem dece, a drugi razlog je potreba za brzom pripremom velikih količina voća i povrća nakon berbe kako bi bili sačuvani za kasniju upotrebu — na primer zamrzavanjem namirnica ili pravljenjem džemova i konzerviranjem.

„Neuzeit“ je bio multifunkcionalan uređaj koji je mogao da seče, mesi testo, renda, presuje, pa čak i ljušti krompir.

Slika: Scenario prodaje procesora hrane u filijali za prodaju u Štutgartu (1962. godina)

Ponovno uspostavljanje starih favorita — ubrizgavanje benzina u automobile

Gutbrod Superior je bio prvi putnik u automobilu koji je imao ugrađeno ubrizgavanje goriva kompanije Bosch. Na taj način je smanjena potrošnja čak do 20 procenata u poređenju sa karburatorima i poboljšane su performanse. (1952)
Gutbrod Superior je bio prvi putnik u automobilu koji je imao ugrađeno ubrizgavanje goriva kompanije Bosch. Na taj način je smanjena potrošnja čak do 20 procenata u poređenju sa karburatorima i poboljšane su performanse. (1952)

Tehnologija korišćena u mnogim proizvodima kompanije Bosch i dalje potiče iz predratnog perioda. Međutim, bile su potrebne inovacije da bismo postali i ostali konkurentni. Ubrizgavanje goriva koje je razvila kompanija Bosch za avionske motore pojavila se kao inovacija u automobilima početkom 1950-ih godina, iako su prošle decenije dok nije postala prihvaćena kao standard.

Combi kompanije Bosch

„Bosch Combi“ za široku primenu — sa praktičnim koferom za nošenje (1952. godina)

Kućni električni alat

Pomama za „Uradi sam“ postala je profitabilan posao za Bosch. Lansiran 1952. godine, „Bosch Combi“ električni alat mogao je da se koristi na mnogo različitih načina u zavisnosti od izabranog dodatka — kao bušilica, odvijač, brusilica, pa čak i kao rezač za živu ogradu. Ova ponuda je stvorila sasvim novi poslovni segment u Evropi za nešto što su uglavnom kupovali muškarci — sa „Uradi sam“ proizvodima, poslovi su se lako obavljaju u podrumima ili garažama.

Kompletna oprema sa standradnim nastavcima prodavana je u koferu ili sa drvenom zidnom policom. Kompanija Bosch je na ovaj način razvila drugu ključnu liniju elektronskih alata, kako bi dopunila svoj profesionalni asortiman električnih alata za gradilišta, uključujući i bušilice.

Slika: „Bosch Combi“ za široku primenu — sa praktičnim koferom za nošenje (1952. godina)

Elektronika — linija poslovanja sa posledicama

Kompanija Bosch je započela razvoj elektronskih komponenti sredinom 1950-ih godina. Prvi proizvod bila je varioda koju je Bosch počeo da proizvodi 1958. godine. Zatim su usledili tranzistori, a potom od 1970. godine integrisana strujna kola. Skeptici su kritički posmatrali, ali se entuzijazam razvio zahvaljujući teoretičarima koji su posejali prvo seme na polju elektronike, što je danas srž poslovanja naše kompanije.

Neupadljiva komponenta — jedva veličine graška, ne može da se razazna se na fotografiji regulatora generatora. Nakon serijske proizvodnje 1958. godine, ova inovativna poluprovodnička komponenta poboljšala je način na koji generator puni akumulator — posebno u stanju mirovanja.
Neupadljiva komponenta — jedva veličine graška, ne može da se razazna se na fotografiji regulatora generatora. Nakon serijske proizvodnje 1958. godine, ova inovativna poluprovodnička komponenta poboljšala je način na koji generator puni akumulator — posebno u stanju mirovanja.
Prve elektronske komponente kompanije Bosch bazirane su na germanijumu, a kasnije na kristalima silikona. Na slici je prikazana proizvodnja kristala germanijuma. (1961)
Prve elektronske komponente kompanije Bosch bazirane su na germanijumu, a kasnije na kristalima silikona. Na slici je prikazana proizvodnja kristala germanijuma. (1961)
/